Przedmioty ścisłe wielu osobom kojarzą się z nudnymi wyliczeniami, tabelkami i wykresami, a rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą planowania oraz rozwiązywania problemów, szczególnie gdy pomocą w nauce służą nowoczesne zabawki, gry i aplikacje, które umożliwiają przyswajanie wiedzy przy wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej. To edukacja przyszłości, zmieniająca nieciekawe lekcje w ekscytujące przygody.

Matematyka jest fascynująca

Producenci zabawek wiedzą, że współczesna młodzież nie zna świata bez internetu. Obsługa tabletu czy smarftona nie sprawia jej najmniejszego problemu, więc świetnym narzędziem ułatwiającym naukę mogą być gry edukacyjne. Kanadyjska marka Tangible Play Inc. wyszła naprzeciw potrzebom uczniów, proponując im kilka zestawów gier Osmo przeznaczonych dla dzieci w wieku 6-12 lat. Zestaw Osmo Brain Fitness Kit zawiera m.in. Osmo Tangram, interaktywną zabawę o różnych poziomach trudności. Oparta na zasadach starożytnej chińskiej łamigłówki, doskonali zdolności myślenia przestrzennego.

Kolejna propozycja to Osmo Genius Kit, w której znajdziemy grę Osmo Numbers, przydatną w nauce matematyki. Szybko, intuicyjnie, a przede wszystkim przystępnie wyjaśnia reguły działań arytmetycznych. Maluch z chęcią skupi się na układaniu płytek i ani przez moment nie pomyśli, że właśnie się uczy.

Pasjonujący świat fizyki

Dzieci, które nie przepadają za fizyką, z pewnością zmienią zdanie, kiedy poznają Osmo Newton, grę wchodzącą do obu powyższych zestawów. Polega na rysowaniu i posługiwaniu się przedmiotami z realnego świata tak, by umieścić spadające na ekranie kulki w wyznaczonym punkcie. To bardzo kreatywna koncepcja zapoznawania dzieci z podstawowymi prawami fizyki.


Wirtualna rzeczywistość zapewnia nieograniczone możliwości nauki przez zabawę. Wystarczy w umiejętny sposób rozbudzić w uczniach ciekawość, aby później już samodzielnie szukali odpowiedzi na nurtujące pytania. Jeden z najnowszych służących do tego wynalazków – bo trudno nazwać go zwykłą zabawką – to kostka Merge, dedykowana dzieciom powyżej 10 lat. To pokryty znakami sześcian, który po skonfigurowaniu (przez osobę dorosłą) przenosi użytkownika do wirtualnego świata.

Kostka Merge – rzeczywistość wirtualna na dłoni

Dzięki kostce nauka matematyki, inżynierii, technologii czy przyrody nigdy nie będzie nudna. Dzieci pokochają aplikacje takie jak Tinkercard czy Paint 3D, umożliwiające budowanie różnego rodzaju obiektów. Będą z fascynacją podziwiać hologramy tworzone w aplikacji Cospaces Edu, m.in. układ słoneczny, obiekty architektoniczne, wulkany, narządy ciała (np. płuca, mózg lub bijące serce). A to wszystko oglądane z bliska i pod każdym kątem. Aktualnie producent udostępnia ponad 30 aplikacji, ale ich liczba wciąż rośnie. Prócz programów edukacyjnych kostka oferuje liczne gry, od strategicznych przez przygodowe po zręcznościowe. Gracz potrzebuje jedynie smartfona z odpowiednim systemem (Android lub iOS). Merge w zrozumiały sposób przybliża zagadnienia, które nierzadko sprawiają uczniom trudności bądź są dla nich nużące, np. ludzką anatomię czy geosfery.

To zaledwie ułamek z szerokiej gamy pomocy dydaktycznych, dzięki którym nauka staje się prawdziwą przyjemnością.